Unik Performance

Kurser – er det godt?

Når et kursus vælges som løsning, hvad skal der så tænkes på

Læring, transfer og effektVi skal sætte nye standarder for kurser og efteruddannelse, hvis vi vil opnå både individuelle og organisatoriske effekter for at undgå at smide penge ud af vinduet på kompetenceudvikling, der ikke virker!

Virksomheder, kommuner og organisationer investerer via deres uddannelsesbudget, mange millioner kroner hvert år på traditionelle kurser og efteruddannelse til deres chefer, ledere og medarbejdere. Men forskningen indenfor transfer viser, at det udbytte der opnås er forsvindende lille eller slet ikke eksisterende. I bund og grund ved vi også godt alle sammen, at det passer med den oplevelse vi har i praksis.

Du kender det godt – dem der deltager i traditionelle kurser og efteruddannelse omsætter ikke det de lærer (i undervisningen) til kompetencer de efterfølgende bruger i hverdagen – det ender med at blive (endnu) et ringbind i reolen.  Og det er der flere gode grunde til – grunde som transfer forskningen har peget på og som Unik Performance gerne vil bruge til – i samarbejde med organisationerne-, at sætte nye standarder for. Eksempler som transfer forskningen peger på er: Om den enkelte er motiveret for transfer, læringsmiljøet i afdelingen/virksomheden, mulighed for at anvende det lærte og lederens opbakning til kompetenceudviklingsaktiviteten.

Udbyderne af kurser og efteruddannelser skal også til at tænke helt anderledes end de traditionelt har gjort.

Transfer potentialet på de 80 % ligger nemlig ikke i selve undervisningen og tilrettelæggelsen, men handler i høj grad om de faktorer og vilkår der er før, imellem eventuelle moduler og så efter undervisningen.  Fokus skal ændres fra læring til transfer for at det skal lykkedes.

For i fremtiden at undgå at smide millioner af uddannelseskroner ud ad vinduet må vi sammen sætte nye standarder for kurser og efteruddannelse – er du klar til at komme i gang?

@ Unik Performance 2020